Viikon kumpulalainen: Miss Sandy Jungle – burleskitaiteilija

Villi, eksoottinen, värikäs, vaarallinen, sensuelli, yllätyksellinen, herkkä ja kaunis tätä kaikkea ja paljon enemmän on Sandy Jungle, Kumpulaan asumaan asettunut burleskitanssija. 

Sanna, poikatyttö Pohjois-Pohjanmaalta sattui kerran näkemään burleskiesityksen ja viehättyi siitä niin, että hakeutui harrastuksen pariin. ”Innostus ja palo tähän tanssiin syttyi heti ensimmäisissä treeneissä niin vahvasti, että nyt seitsemän vuoden jälkeen burleskitanssi on minulle toinen ammatti”, kertoo Sanna.

Ensimmäistä kertaa Sandy Jungle esiintyi yleisön edessä parin vuoden harjoittelun jälkeen. Nyt hän toimii myös opettajana Helsinki Burlesk Instituutissa. Sandy esiintyy sekä soolotanssijana että burleskitrio Thee Dizzy Daisiesissä yhdessä Gigi Pralinen ja Pepper Sparklesin kanssa. Häät, syntymäpäivät, firmojen juhlat, burleskifestivaalit ja muut tapahtumat pitävät Sandyn kiireisenä, samoin jokaviikkoiset soolo- ja ryhmäharjoitukset sekä opetustyö. ”Harrastan myös vatsatanssia, ja siinä on paljon samoja elementtejä kuin burleskista. Salitreeneillä käyn säännöllisesti, koska tanssijan on tärkeää pitää kuntoa yllä”, listaa Sanna harrastuksiaan.

Ohjelmistonsa uudet koreografiat ja niiden musiikin Sandy luo ja suunnittelee itse. Myös asut, meikit ja kampaukset mietitään tarkkaan ohjelmanumeroon sopiviksi. Aluksi Sandy teki esiintymisasut itse, mutta nykyään ompelijana toimii pääsiassa Salonkiompelimo Hironian Anni Hiro. Päähineet tekee Fiona Timantti. Koristelun ja viimeistelyn Sandy haluaa tehdä itse. Esitystensä musiikin Sandy valitsee puhtaasti omien mieltymystensä mukaan. ”Sen pitää olla musiikkia, joka koskettaa ja inspiroi. Genre voi vaihdella instrumentaalijazzista rappiin.”

Ensimmäisen soolotanssinumeronsa musiikkina Sandyllä oli M.A.Nummisen Kumipallo, ja yleisö otti hänet heti suosiollisesti vastaan. Tätä juttua tehdessä Sandy valmisteli Wolfgirl-Susityttö -koreografiaa Hole In the Head -bändin säestämänä. Taiteilijanimensä mukaisesti Sanna-Sandy suunnittelee koreografiaa myös Olavi Virran Viidakko-kappaleeseen. Guns’n Rosesin Wellcome to the Jungle on jo toteutettu. ”Mielikuvitusta voi käyttää rajattomasti, ja ideoita voi kehitellä rauhassa jopa vuosia ennen kuin tanssi on valmis toteutettaviksi”, on Sandyn kokemus.

Burleskiharrastajien piiri laajenee Suomessa lajin tunnettuuden lisääntyessä. Betty Blackheart ja EpeDog perustivat Helsinki Burlesquen vuonna 2007, ja seuraavana vuonna järjestettiin ensimmäiset burleskifestivaalit, joissa mukana oli jo sekä ulkomaalaisia että suomalaisia huippunimiä. Sandyn esikuvat ja idolit Angie Pontani New Yorkista ja Kitten de Ville Los Angelesista ovat pitäneet näillä festivaaleilla työpajoja, ja Sandy on saanut kunnian työskennellä Pontanin assistenttina.

Burleskitanssia oli tosin Suomessa jo 1940-luvulla, mutta silloin sitä kutsuttiin häveliäisyyssyistä baletiksi. Nykyisen Tavastia Klubin tiloissa toimineen Punaisen Myllyn esityksiä ja tanssijoita paheksuttiin armottomasti. Teatteri esitti menestyksekkäästi kepeitä revyitä, operetteja, humoristisia laulunäytelmiä ja silmänruokaa tarjoavia baletteja aina vuoteen 1961.  Punainen Mylly viihdytti yleisöään, iloa ja virkistystä janoavia kansalaisia. Katsojina oli myös poliitikkoja ja muita yhteiskunnallisia vaikuttajia, mutta silti viranomaiset ottivat Punaisen Myllyn ohjelmiston tarkkailuun. Esitysten luonne piti selvittää etukäteen, esityksiksi vaadittiin juonellista teatteria ja verotus oli raskaampaa kuin muilla teattereilla. Vähäpukeiset tanssitytöt, iskelmät ja terävä, pilkallinenkin huumori olivat riittäviä syitä väheksymiseen, vaikka suomalaisen “Moulin Rougen” balettitytöt tekivät menestyksekkäitä kiertueita ympäri Eurooppaa. Korkea huvivero, elokuvat ja television suosion kasvu, striptease ja muut uudet viihdemuodot vauhdittivat tämän performanssitaiteenlajin painumista unohduksiin.

Sandy iloitsee burleskin uudesta suosiosta ja arvostuksesta. ”Ennakkoluuloihin törmää enää harvoin. Burleskitanssin tarkoitus on tuottaa iloa, riemua, hauskuuttaa mutta myös antaa ajattelemisen aihetta vaikkapa satiirin tai poliittisten kannanottojen keinoin”, selventää Sandy vielä burleskin ulottuvuuksia.

Burleskiesitykset yhdistävät tansiia, teatteria, parodiaa ja satiiria. Miis Sandy Junglen kuvasi Jirina Alanko.

Burleskiesitykset yhdistävät tanssia, teatteria, parodiaa ja satiiria. Miss Sandy Junglen kuvasi Jirina Alanko.

Lyhyesti burleskista

Burlesque eli burleski kehittyi 1800-luvulla music hall -viihteestä ja vaudeville-teatterista. Burleskilla viitataan teatraaliseen, viihteelliseen esitykseen, joka voi koostua parodioinnista, satiirista, komiikasta, laulusta, tanssiesityksistä sekä stripteasesta. Jos esitykseen kuuluu stripteasea, painotus on aina sanalla tease eli kiusoittelu. Burleskiesityksessä ei olla alasti eikä riisuminen ole pääasia. Esityksen punainen lanka on tarinan kertominen ja yleisön viihdyttäminen myös aktiivisesti yhdessä yleisön kanssa.

Burleskin kulta-aika oli Yhdysvalloissa 1930 – 50-luvuilla, jolloin esiintyjien piti olla alle 30-vuotiaita, valkoihoisia naisia. Burleskin uuden tulemisen eli neoburleskin myötä esiintyjä voi nykyään olla myös mies, nainen tai jotakin siltä väliltä. Lavan voivat valloittaa drag queenit, boylesque-esiintyjät tai punahuuliset naiset!

Burleski voi olla tunteita herättävää, hauskaa, kipeää, poliittista tai viihteellistä – kaikkea myös samaan aikaan! Esityksen aikana yleisö saa mielellään huutaa, viheltää ja kannustaa, varsinkin jos vaatteet vähenevät. Mutta esiintyjään ei saa koskea eikä esitykseen saa mennä mukaan ellei pyydetä.

Juttu on julkaistu Kumpostissa 2/2014. Koko lehden voit lukea tästä linkistä.

Teksti: Maru Huuskonen Kuva: Jirina Alanko

 

 

Vastaa